Ks. Waldemar Kulbat
Człowiek jest nie tylko istotą, która myśli, tworzy świat symboli, modli
się. Jest także istotą która potrzebuje zabawy. Chociaż potrzeba zabawy charakteryzuje
wszystkie etapy ludzkiego życia, to jednak młodość jest okresem, w którym zabawa
odgrywa szczególną rolę. Jakie rodzaje i style zabawy zauważamy w naszym otoczeniu?
Oto kilka przykładów. Małe miasto, położone kilkanaście kilometrów od Łodzi.
Funkcjonuje tam kilka dyskotek. Niektórzy właściciele tych przybytków rozrywki
posiadają nawet autobusy, które w odpowiedniej porze wyjeżdżają w kierunku okolicznych
wsi aby podwozić spragnioną rozrywki młodzież. W innym przypadku: wieś na krańcu
archidiecezji. Tutaj centralnym miejscem także jest dyskoteka, regularnie nawiedzana
przez miejscową młodzież. Łódź oraz inne miasta również posiadają wiele lokali
służących rozrywce i odwiedzanych przez młodzież. Co łączy te "światy"
rozrywki? Nie tylko tępe uderzenia i hałas instrumentów, wybijający ze snu zmęczonych
ludzi, ale także watahy młodych chłopców i dziewczyn, którzy nad ranem wędrują
do swoich domów. Są oni często utrapieniem dla pragnących odpoczynku i spokoju
ludzi i zagrożeniem dla przypadkowych przechodniów. Alkohol, coraz bardziej
dostępne narkotyki, ekscytacja powodowana hałaśliwą, drażniącą system nerwowy
młodych ludzi muzyką, przemieniają spokojną młodzież w niebezpieczne agresywne
grupy, zdolne nieraz do nieobliczalnych czynów i reakcji. W najlepszym wypadku
młodzi położą się nad ranem do snu, ale mylą się ich duszpasterze, jeśli sądzą,
że spotkają ich w swoich kościołach. Nieraz dochodzi do przestępstw, których
ofiarą pada także sama młodzież. Na przykład, w czasie zabawy w pewnej wiejskiej
dyskotece zostaje zabity przez ochroniarza młody chłopak. Później w miejscowej
prasie jest przedstawiany jako notoryczny chuligan. Rodzice z niepokojem i lękiem
patrzą na rozrywki swoich pociech, niestety ich ostrzeżenia nie są traktowane
serio.
Opisywany tutaj świat rozrywki naszej młodzieży, niepokojąco zbliża się do przedstawionego już dawno w znanym filmie "Gorączka sobotniej nocy" świata młodzieży Zachodu. Ten świat nowych standardów i wzorców przynoszonych przez współczesną cywilizację konsumpcyjną za pomocą przekazów medialnych, składa się z wyobrażeń o bezsensowności powszednich dni zwykłej szarej pracy, ocenianych jako bezwartościowe, bez znaczenia, oraz o niezwykłym charakterze sobotniego dyskotekowego święta, które staje się jakby rodzajem religii. Czy jednak można wyciągnąć jakieś wnioski z dyskotekowego szaleństwa? Czy poza tym dyskotekowym oszołomieniem , poza tą "gorączką sobotniej nocy" przeżywaną przez młodzież nie kryje się potrzeba odmiany, radosnego świętowania, potrzeba poszukiwania i zanurzenia się w jakimś innym, nierealnym świecie? Czas wolny umożliwia przejście od poziomu społecznego i kulturowego do poziomu religijnego, gdyż jest on antycypacją szczęścia, które płynie z wysoka, wolności twórczej oraz radosnej komunii z ludźmi i z Bogiem. W zachowaniach i tęsknotach młodzieży można, przede wszystkim, dostrzec potrzebę bycia razem i dzielenia się z innymi swoimi doświadczeniami i emocjami. Pragnienie przynależności do grupy przyjaciół oraz doświadczania wspólnoty są charakterystycznym wyróżnikiem wieku młodzieńczego. Ten cel jest realizowany przez młodzież nie tylko w grupach i ruchach zorganizowanych, lecz także w nieformalnych stowarzyszeniach spontanicznie tworzonych przez młodzież dla wspólnego spędzania wolnego czasu. Przestrzeń czasu wolnego może więc mieć duże znaczenie jako nowe miejsce ewangelizacji świata młodych zwłaszcza jeśli młodzież zyska doświadczonych przewodników świadomych jej potrzeb, pragnień i poszukiwań. Przebywanie z przyjaciółmi oraz wspólne podróżowanie dla poznawania nowych, ważnych miejsc to niektóre z form spędzania wolnego czasu przez młodzież. Także spotkania o charakterze masowym przyciągają młodych swoją specyficzną atmosferą, wysokim napięciem uczuciowym i wspólnotowym. Przeżycia tam doznane pozwalają młodym przezwyciężać uczucie niepewności i lęku oraz umożliwiają doświadczenie wspólnoty z innymi. Ale przynoszą też ryzyko anonimowości, uniformizmu, utraty własnej tożsamości przez przyjęcie tożsamości grupowej jako sposobu bycia, odczuwania i postępowania.
Koncentrując uwagę na niektórych typowych miejscach i momentach spotkań młodzieży warto wyróżnić te ich formy, które z racji swojego znaczenia i atrakcyjności dla młodych oferują większe możliwości ewangelizacji na poziomie wychowania i duszpasterstwa. Oto niektóre sytuacje i okoliczności w życiu dzisiejszej młodzieży, które mogą stanowić okazje dla ewangelizacji:
Wymienione wyżej formy spotkań młodzieży są ambiwalentne, gdyż mogą
prowadzić w różnych kierunkach. Jeśli jednak zostaną poprowadzone ku ewangelii,
wtedy przyczyniają się do budowania najbardziej autentycznego życia młodzieży
i umożliwiają młodym odkrycie wewnętrznej potrzeby sensu życia oraz wzbogacenie
perspektywy doświadczeń życiowych poprzez światło wiary. Niosą ze sobą możliwość
zjednoczenia młodych, którzy w przeciwnym razie nie zdołali by nawiązać kontaktu
ze światem wiary i dobra. Pomoc młodym ludziom w poszukiwaniu tego co najbardziej
ważne i istotne w ich życiu jest wielkim współczesnym zadaniem dla tych, którzy
jej w tej wędrówce poprzez życie towarzyszą.
Ks. W. Kulbat